In ‘Platonov’ volgen we de inwoners van het kleine Russische dorpje ‘Vojnitsjevka’.
Waar de winters eeuwig lijken te duren en de zomers gevuld zijn met drank. De inwoners, gevangen in een eindeloze leegte en een zoektocht naar zingeving, proberen via allerlei wegen betekenis te geven aan hun levens. Vaak tevergeefs. Gevuld met verlangen, (onbeantwoorde) liefde en een flinke dosis ironie dompelen ze zich onder in hun hedonistische bestaan.
‘Platonov’ is gebaseerd op het gelijkname stuk van Anton Tsjechov, en zit vol met zijn kenmerkende humor, maatschappijkritiek en schrijfstijl. Het stuk is bewerkt voor ‘Jan van Beers’.
Spelers: Esther van Andel, Fleur Boelen, Gert Jaap Das, Erica van Drie, Nikki te Grotenhuis, Dennis Hamwijk, Laura Kouters, Piet de Laat, Lise van der Meer, Marjolein Naudé, María Platteeuw Puy, Joy Schutte
Regie: Cas van Eldonk
Regie-assistent: Lucas van Opstal
Decor: Steven van den Berg & Korz-Jan Meerveld
Rekwisieten: Eveline du Croo
ORESTES & ELEKTRA
Als iemand jouw vader vermoordt, als iemand in je eigen huis jouw vader vermoordt, zou jij die iemand dat ooit kunnen vergeven? Móet je zo iemand vergeven? Ik háát mijn moeder. Ik ben haar altijd blijven haten. En die haat vreet me op
Orestes en Elektra
Als Elektra zestien jaar is vermoordt haar moeder haar vader, koning Agamemnon. Omdat hij haar zus Iphigeneia opofferde aan de goden. Hij offerde haar op in ruil voor wind om zijn vloot naar Troje te brengen. Zodat hij daar de oorlog kon vechten, waar hij voor bestemd was. Het werkte, er kwam wind. Koning Agamemnon wint de oorlog en komt na tien jaar vechten terug naar huis. Daar staat Elektra’s moeder klaar met een goede maaltijd, een warm bad en een mes. Elektra kan maar aan één ding denken: wraak. En Orestes dan, hoor ik u denken? Dat is Elektra’s broertje, dat ze in veiligheid bracht. Hij bereidt zich in een nabijgelegen land voor om zijn moeder en haar nieuwe man van de troon te stoten. Tenminste, dat hoopt Elektra.
Wraak versus liefde
Orestes en Elektra is een verhaal over wraak en gerechtigheid. Over conflicten die generaties lang uitgevochten worden. Totdat iemand weigert daar niet meer aan mee te doen. Het is ook een verhaal over liefde. Moederliefde. Zusterliefde. Broederliefde. Vader(lands)liefde. En over vergeving. Met als belangrijkste vraag: waar laat je je door leiden?
Griekse tragedie
Bovenal is Orestes en Elektra een Griekse tragedie. Een nieuw genre voor Jan van Beers, waar de spelers zich onder leiding van Maike Pijnappel vol enthousiasme in vastgebeten hebben. Voor ze de vloer op gingen, zijn de spelers zelf in de pen geklommen en hebben ze en eigen bewerking gemaakt op basis van de versie van Mark Boode. En het klassieke origineel? Die is van Euripides. En Sophokles. En Aischylos. Drie Griekse schrijvers met ieder een eigen versie.
Kom kijken!
Benieuwd geworden naar onze versie van Orestes en Elektra? Kom kijken op 2 en 3 december in Zimihc theater Zuilen!
Script: Mark Boode
Regie: Maike Pijnappel
Decor: Steven van den Berg & Korz-Jan Meerveld
Rekwisieten: Eveline du Croo
Kostuums: Tonneke van der Sluijs
Productie: Sanne van der Zee
Spel: Bertram Rigter, Esther van Andel, Fleur Boelen, Gert Jaap Das, Laura Kouters, Lise van der Meer, Marjolein Naudé, Piet de Laat, Tonneke van der Sluijs en Wijcher van Dijk
2021
De Muizenval
ZIMIHC theater Utrecht – Zuilen
26 november 2021
(in verband met corona is de voorstelling eenmalig gespeeld zonder publiek, maar wel opgenomen, uitsluitend voor de spelers)
Spelers
Karin Trap
Piet de Laat
Marijke Dashorst
Bertram Rigter
Tonneke van der Sluijs
Adrie Zwanenburg
Gert Jaap Das
Lisanne Verbeek
Hans Frederiks
Nore Klok
Tekst
Agatha Christie, bewerking Maike Pijnappel
Regie
Maike Pijnappel
Decor
Steven van den Berg, Korz Meerveld
Het is winter, diverse gasten komen logeren in Monkswell Manor, gerund door een jong echtpaar. Buiten sneeuwt het hevig en de Manor wordt onbereikbaar. Er komt nog een agent langs op skies om te waarschuwen voor een moordenaar. Dan wordt ook iemand vermoord. Wie is de dader? Het moet een van de aanwezigen zijn. De agent start het onderzoek, iedereen kan de verdachte zijn. Een leuk stuk met een verrassend slot, dat op last van Agatha Christie niet wereldkundig gemaakt mag worden zolang het stuk nog in Londen gespeeld wordt, en dat is al bijna 70 jaar!
2020
Blauwe Dag
Studio Bakboord, Huizen
7 maart 2020: Eenakteravond Toneelvereniging Ontwaakt
Spelers:
Karin Trap
Nore Klok
Lisanne Verbeek
Tonneke van der Sluijs
Bewerking en regie: Maike Pijnappel en Tonneke van der Sluijs
Drie vriendinnen hebben na een jaar na het overlijden van Michiel, de man van één van hen, in een restaurant afgesproken om de minnares van Michiel te ontmoeten.
2020
De Vrolijke Spelers van Windsor
William Shakespeare
Studio Bakboord, Huizen
6 maart 2020: Eenakteravond Toneelvereniging Ontwaakt
Spelers:
Piet de Laat
Gert Jaap Das
Karin Trap
Jöns ten Cate
Nore Klok
Marijke Dashorst
Bewerking en regie: Tom Dello
Een groep dorpelingen bereidt een toneelstuk voor om op te voeren voor de Hertog van Windsor, maar dit loopt niet allemaal op rolletjes…
2020
Pyramus en Thisbie
William Shakespeare
Theater de Speeldoos, Baarn
17 en 18 januari 2020: Eenakterfestival Karakter
Rolverdeling:
Zak Piet de Laat
Pyramus Gert Jaap Das
Thisbie Karin Trap
Muur Jöns ten Cate
Lobbes Nore Klok
Maan Marijke Dashorst
Bewerking en regie: Tom Dello
Productie: Tonneke van der Sluijs
Decor: Steven van den Berg, Korz van Meerveld, Peter Broomans
Kelding: : Eveline du Croo, Karen Hofstee, Tonneke van der Sluijs
De allerdroevigste komedie en de allerwreedste dood van Pyramus en Thisbie: een tragische komedie.
Met deze eenakter won “Jan van Beers” de prijs voor de beste regie (Tom Dello), de derde prijs voor de eenakter en een nominatie voor beste acteur voor Gert Jaap Das!
2019
Nu even niet, nu even wel
Maria Goos
ZIMIHC theater Zuilen, Utrecht
8 en 9 november 2019, aanvang 20:00 uur
Een opeenvolging van twee op elkaar aansluitende eenakters vol met humor en herkenbaarheid.
Rolverdeling:
Nu even niet
Adrie Gert Jaap Das
Har Bertram Rigter
Joris, man van Carolien Piet de Laat
Michiel, man van Heleen Wibo Senders
Gastvrouw Marijke Dashorst
Nu even wel
Lia, zus van Heleen Nore Klok
Carolien, vrouw van Joris Karin Trap
Heleen, zus van Lia, vrouw van Michiel Tonneke van der Sluijs
Marieke Lisanne Verbeek
Gastheer Jöns ten Cate
Regie: Maike Pijnappel
Productie: Marjan Jansen
Decor: Steven van den Berg, Eveline du Croo, Korz Meerveld, Karen Hofstee
Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door De Reclamemakers, Utrecht
Het leven met al z’n kanten besproken in vier avonden door enerzijds een viertal mannen en anderzijds een viertal vrouwen. Zowel de alledaagse ditjes en datjes als de moeilijke momenten in het leven komen voorbij en worden met een lach en een traan besproken. Van ‘een tikje ongemakkelijk’, ‘ronduit gênant’ naar ‘tranen met tuiten hilarisch’, de personages nemen je mee in hun vier zeer vermakelijke avonden, waar je als publiek af en toe ook blij zal zijn dat jij niet op hun stoelen zit!
2019
Pyramus en Thisbie
William Shakespeare
ZIMIHC theater Zuilen, Utrecht
30 maart 2019: AT ZIMIHC amateurtheaterfestival
Rolverdeling:
Zak Piet de Laat
Pyramus Gert Jaap Das
Thisbie Karin Trap
Muur Jöns ten Cate
Lobbes Grarda Rensen
Maan Marijke Dashorst
Bewerking en regie: Tom Dello
Productie: Tonneke van der Sluijs
Decor: Steven van den Berg, Korz van Meerveld, Peter Broomans
Kleding: Eveline du Croo, Karen Hofstee, Tonneke van der Sluijs
De allerdroevigste komedie en de allerwreedste dood van Pyramus en Thisbie: een tragische komedie.
Met deze eenakter won “Jan van Beers” de eerste prijs!
De Vrolijke Vrouwtjes van Windsor (William Shakespeare)
ZIMIHC theater Zuilen, Utrecht
16 en 17 november 2018, aanvang 20:00 uur
Rolverdeling:
Sir John Falstaff,
gepensioneerde ridder Hans Frederiks
Frank Ford,
welgestelde burger van Windsor Bertram Rigter
Alice Ford,
zijn vrouw Lisanne Verbeek
George Page,
welgestelde burger van Windsor Wibo Senders
Meggie Page
zijn vrouw Tonneke van der Sluijs
Vrouw Quickly
waardin herberg Nore Klok
Dorpelingen:
Zak Piet de Laat
Knurft Gert Jaap Das
Mot Karin Trap
Knuppel Jöns ten Cate
Lobbes Grarda Rensen
Beertje Marijke Dashorst
Bewerking en regie: Tom Dello
Productie: Marjan Jansen
Decor: Steven van den Berg, Korz van Meerveld, Peter Broomans
Kleding: Eveline du Croo, Karen Hofstee, Tonneke van der Sluijs
De voorstelling is mede mogelijk gemaakt door De Reclamemakers B.V. Utrecht
De Vrolijke Vrouwtjes van Windsor is een dolkomisch toneelstuk dat de beroemde Engelsman William Shakespeare naar alle waarschijnlijkheid schreef in opdracht van koningin Elizabeth I. In het stuk probeert de oude ridder John Falstaff, die wel een glaasje lust, twee dames tegelijkertijd te versieren. Hier komen ze uiteraard achter en een plan om hem eens een lesje te leren wordt vlug gemaakt met alle hilariteit van dien. Ondertussen probeert de plaatselijke toneelvereniging van het dorp een tragikomisch toneelstuk voor te bereiden voor de bruiloft van de Hertog van Windsor, maar ook dit loopt anders dan de regisseur zou willen…
De Wilg, Utrecht (Try-out)
28 februari 2018, aanvang 20:00 uur
Studio Bakboord, Huizen (Eenakteravonden)
2 en 3 maart 2018, aanvang 20.00 uur
Het Huis, Utrecht
7 april 2018, aanvang 19.30 uur
Spelers:
Piet de Laat
Nore Klok
Wibo Senders
Bewerking en regie: Tonneke van der Sluijs
Na veel “lentelawaai” en niet kunnen leren volgt een “repetitie” vol sorry.
Zeg maar niets meer…!
Na afloop was er een gezellige borrel met de welbekende bitterballen van ‘Jan van Beers’.
ZIMIHC theater Zuilen, Utrecht
3 en 4 november 2017, aanvang 20:00 uur
Rolverdeling:
Theatergroep:
Piet, toneelmeester –> Piet de Laat
Marijke, rekwisiteur –> Marijke Dashorst
Hendrik, stagiair rekwisiteur –> Jöns ten Cate
Tonneke, eerste actrice –> Tonneke van der Sluijs
Karin, tweede actrice –> Karin Trap
Berry, nieuwe actrice –> Berry Hupsel
Jelle, regisseur Jelle –> Maarten Lof
Nore, regie assistente –> Nore Klok
Vier personages op zoek naar een auteur:
Vader Lodewyck –> Gert Jaap Das
Moeder Geraldine –> Grarda Rensen
Stiefdochter Roda –> Lisanne Verbeek
Zoon Otto –> Bertram Rigter
Regie en bewerking: Jolanda de Jong
Regieassistent: Margriet Bos
Productie: Marjan Jansen
Wanneer grijp je naast de illusie om de werkelijkheid niet meer te hoeven zien?
Een theatergroep en haar regisseur betrekken een nieuwe repetitielocatie. Daar gaan ze gelijk aan de slag met de repetitie van hun stuk “Ieder op zijn beurt” van Luigi Pirandello, ook al moet nog gezocht worden naar decorstukken, licht, verwarming en koffie. Maar al gauw blijkt dat ze niet de enige zijn die gebruik maken van de repetitielocatie.
Vier voor het theater geschreven personages met een bewogen leven uit 1921 zijn op zoek naar een auteur die hun verhaal wil afmaken. Gaandeweg komen de theatergroep, de regisseur en de toeschouwer er achter dat werkelijkheid en illusie door elkaar lopen….!!
De Leider
Auteur: Eugène Ionesco
Vertaling: Tom Dello
Eenakter opgevoerd tijdens het 31e eenakterfestival georganiseerd door toneelgroep Karakter in theater “De Speeldoos” te Baarn op vrijdag 20 januari om 20.00 uur en zaterdag 21 januari om 20.00 uur.
Spelers:
Gert Jaap Das
Marijke Dashorst
Dennis Hamwijk
Piet de Laat
Grarda Rensen
Lisanne Verbeek
Regie: Tom Dello
Productie:
Marjan Jansen en Lisanne Verbeek
De Leider is een komisch stuk over grenzeloze bevlogenheid en onvoorwaardelijke liefde. Kiezen we ervoor om te houden van het onbekende of dat wat in steen gebeiteld staat? Het toont ons hoe wij gewone stervelingen leven en sterven bij de gratie van één, onbetwistbare, onbetwijfelbare, onberispelijke leider. Onze Leider. Uw Leider. Dé Leider. Hoera! Lang leve De Leider!
De Vrek (Oorspronkelijke titel l’Avare)
Auteur: Molière
Vertaling en bewerking: René Retèl
ZIMIHC theater Zuilen, Utrecht
Vrijdag 4 november en zaterdag 5 november 2016, aanvang 20:00 uur
Rolverdeling:
Harpagon Emile Evertsen
Vader van Cléante en Élise, verliefd op zijn goud
Cléante Sander van der Veeke
Zoon van Harpagon, minnaar van Marianne
Élise Lisanne Verbeek
Dochter van Harpagon, minnares van Valère
Valère Jelle Maarten Lof
Minnaar van Élise
Marianne Melanie Bos
Geliefde van Cléante
Anselme Joop de Groot
Rijkaard
Frosine Karen Hofstee
Femme d’intrigue
Maître Jacques Wibo Senders
Kok en koetsier van Harpagon
La Flèche Piet de Laat
Bediende van Cléante
Maître Simon Jöns ten Cate
Makelaar
Claudine Grarda Rensen
Dienstmeid van Harpagon
De Commissaris Gijs van Amstel
Diender der wet
Schrijver Berry Hupsel
Met typemachine
Manser Eveline du Croo
Geef gul!
Muzikanten: Huib Hötte en Karin Trap
Regie: René Retèl
Productie: Marjan Jansen en Eveline du Croo
Decor: Steven van den Berg en Kors Meerveld
Flyer en programmaboekje: Sander van der Veeke
Kleding: Van Staten-Impink vof, Alkmaar
De klassieker van Molière gaat over gierigheid, de obsessie voor geld, de angst om het kwijt te raken èn de vervorming van het karakter die dat teweeg brengt. Molière was dol op onderwerpen die de slechte eigenschappen van de mens belichten, zoals ijdelheid, mensenhaat, geilheid, jaloezie, domheid, schijnheiligheid en natuurlijk gierigheid. Bij deze onderwerpen kun je namelijk ook zo heerlijk om jezelf lachen.
René Retèl maakte een vlotte bewerking van het oude stuk, met weinig omhaal van woorden en modern taalgebruik, máár met behoud van grappen en grollen.
Jan van Beers maakt weer een spetterende muzikale voorstelling van de parabel over geld, die nog steeds actueel is.
Exit..?!
Joost II Sickenga
Eenakter opgevoerd tijdens het 30e eenakterfestival georganiseerd door toneelgroep Karakter in theater “De Speeldoos” te Baarn op vrijdag 22 januari om 20.00 uur en zaterdag 23 januari om 20.00 uur.
Rolverdeling:
Elize Grarda Rensen
Ferry Wibo Senders
Beth Annemies Maes
Helen Marijke Dashorst
Adam Jelle Maarten Lof
Julie Vera Maliepaard
Eve Karen Hofstee
Regie: Jolanda de Jong
Regie-assistent: Dennis Hamwijk
Productie:
Marjan Jansen
Zes vrienden komen maandelijks bijeen bij de leesclub. De leesclub was een idee van Elize die haar broer Ferry, met wie ze haar hele leven in het huis van hun ouders woont, ‘de deur uit’ wilde krijgen. Helen en Beth zijn al 20 jaar getrouwd en vrienden van Elize en Ferry. Julie zag een oproep voor nieuwe leden voor de leesclub en heeft haar beste vriendin Adam geïntroduceerd. Hoewel ze allemaal in een andere levensfase zitten, voelen ze de sleur van hun bestaan. Alles gaat volgens een vast stramien. Niets is meer verrassend. Op een avond, wanneer ze op weg zijn naar een toneelstuk waaraan Beth heeft meegewerkt als dramaturg, krijgen ze een ongeluk met de auto. In de andere auto zit Eve. Eve neemt het zestal mee op een nachtelijke ontdekkingstocht. Kan het leven nog een feest zijn?
Eenakterbewerking “Exit 4 All” van Joost II Sickenga.
Amateurs!
Auteur: Wannie de Wijn
ZIMIHC theater Stefanus (Braziliëdreef 2, Utrecht)
Vrijdag 30 oktober en zaterdag 31 oktober 2015, aanvang 20:00 uur
Rolverdeling:
Albert Dennis Hamwijk
Henk Hans Willem du Croo
Nelleke Lisanne Verbeek
Esmée Nore Klok
Harry Piet de Laat
Daphne Annemies Maes
Tom Jelle Maarten Lof
Regie: Elisabeth Loot Verlee
Souffleuse: Eveline du Croo
Techniek: Henk Loot
PR: Roel Keuker
Productie:
Marjan Jansen
Toneelgroep Zand heeft het voor elkaar. Ze mogen in de grote zaal van de schouwburg spelen. Er is zelfs een professionele regisseur aangetrokken om dit avontuur tot een succes te maken. Alleen de kostuums zijn nog niet klaar en de teksten haperen nog steeds en wie zit er toch met het licht te rommelen?
Letterlijk “vertaald” zijn amateurs liefhebbers, maar helaas heeft de term vooral een negatieve betekenis.
Leef mee met deze hilarische voorstelling over de wereld van het amateurtoneel. Niet diepgravend maar wel heel herkenbaar. De amateur-regisseur, die nu weer speler is, heeft moeite met het loslaten van zijn eerdere rol en misschien is het stuk toch wat te hoog gegrepen voor de spelers van toneelgroep Zand.
De spelers van de Koninklijke Rederijkers Kamer “Jan van Beers” nemen deze uitdaging graag aan en beloven het publiek een onvergetelijke voorstelling!
Het is niet zo dat we er nog iets van kunnen maken.
Een bewerking van “De lange nasleep van de korte mededeling” van Magne van den Berg
Eenakter opgevoerd door “Beer’s Los” in het Moira Theater, Wolvenstraat 10, Utrecht op vrijdag 5 mei en zaterdag 6 mei.
Acteurs:
Lonneke Dunn
Lisanne Verbeek
Vera Maliepaard
Dennis Hamwijk
Regie: Jolanda de Jong
Techniek: Marc Hoogendam
Productie: Roel Keuker, Korz-Jan Meerveld
Je komt er nooit vandaan. Want, waar zou je dan naartoe moeten?
Paul, Anne, Suzanne en Saskia kennen elkaar van de middelbare school en komen al jaren in dezelfde kroeg. Klein gehouden door hun omgeving is Paul assistent filiaalmanager bij de lokale supermarkt, waar Suzanne de administratie doet. Saskia is gaan studeren en heeft nu een baan bij de makelaar in het dorp. Anne is met Paul getrouwd, werkeloos en kindloos.
Deze vier mensen ‘lopen achter’, ze zijn nèt niet modieus genoeg en hebben nèt niet bereikt wat ze écht wilden. Ze hadden gedacht dat ze het verder zouden schoppen maar na al die jaren is het moeilijk er nog wat van te maken. Als plots één van hen denkt dit toch te kunnen veranderen, gaat het mis.
Paul: Ik ben heus wel gelukkig. Ik bedoel, ik heb alles wat ik nodig heb. Toch?
Anne: Adem in…..adem uit…..alles voor nu onder controle. Ik kan weer lekker puzzelen.
Suzanne: Laat me met rust!!!
Saskia: Jij denkt vast ook dat ik de enige intelligente ben van het stel.
Loek de Waal
Eenakter opgevoerd tijdens het 29e eenakterfestival georganiseerd door toneelgroep Karakter in theater “De Speeldoos” te Baarn op vrijdag 23 januari om 20.00 uur en zaterdag 24 januari om 20.00 uur.
Acteurs:
Karen Hofstee (Nelleke Stavoor)
Grarda Rensen (Grethel von Saarburg)
Marijke Dashorst (Mevrouw Leenstra)
Nicolette Beelaerts (Mevrouw van Doorn)
Piet de Laat (Roderick van Voorst tot Voorst)
Berry Hupsel (Josefine van Oeteldonk)
Eveline du Croo (Mevrouw Dijkma)
Regie: Clari de Lieme
Techniek: Peter Tusveld en Kors Meerveld
Achter de tafel de presentatrice, aan haar ene zijde de experts en aan de andere de gasten met de goederen waarvan ze de waarde willen weten. Tevens achter de tafel enkele bezoekers, waarvan er ook nog een paar graag hun meegenomen “schatten” willen laten taxeren.
“Curtain Up On Murder”
ZIMIHC theater Zuilen (gevestigd in het Vorstelijk Complex) 7 en 8 november 2014, aanvang 20:00 uur
Rolverdeling:
Katja (Vriendin van Hugo) Vera Maliepaard
Hugo (Speelt vaak de hoofdrol) Bertram Rigter
Annelotte (Vriendin van Sandra) Lonneke Dunn
Sandra (Speelt al een jaar mee) Lisanne Verbeek
Peter (De huismeester) Piet de Laat
José (Vrouw van Fons) Annemies Maes
Fons (Speelt de regisseur) Dennis Hamwijk
Mieke (is al jaren lid) Nore Klok
Reeg (De regisseur) Hans Willem du Croo
Regie en decorontwerp:
Tonneke van der Sluijs
Souffleuse
Nannette de Laat
Decor en Rekwisieten:
Steven van den Berg
Kors Meerveld
Eveline du Croo
Techniek
Peter Tusveld
Productie:
Marjan Jansen
U bent vanavond in het ´Piertheater´, een klein theater aan het einde van een pier ergens in zee. Het amateurgezelschap komt hier bij elkaar voor de generale repetitie van de thriller “Het doek gaat op …. voor moord”. Vreemd, want in dit theater is niet eens een doek!
Vreemd is ook een ongeval. Of is alles ´oorzaak en gevolg´? De gevolgen worden bekend … Maar wat is de oorzaak? Wie zijn die acteurs? Wat is echt en wat is illusie?
Eén ding is zeker, het is Jan van Beers die speelt! En als ´het doek valt´, iets dat ook al weer niet kan, zal alles duidelijk zijn.
O ja … Wij willen graag een volle zaal, maar laat u wel 2 stoelen vrij op de voorste rij? Eén voor de regisseur en één voor Mieke.
Tonneke van der Sluijs, regisseur
Vertaling: Eveline van Hemert
Eenakter opgevoerd tijdens het 28e Karakter in theater “De Speeldoos” te Baarn op vrijdag 17 januari om 20.00 uur en zaterdag 18 januari om 20.00 uur.
Acteurs:
Marijke Dashorst
Karen Hofstee
Berry Hupsel
Nore Klok
Piet de Laat
Tonneke van der Sluijs
Eveline du Croo
Regie:
Clari de Lieme
Een aantal kennissen bespreekt het festival, waarvan ze zojuist de uitkomst van de jury hebben gehoord. Een paar van hen zijn zelf lid van een amateur vereniging. Het gesprek gaat uiteraard over de uitkomst, maar ook over allerlei andere zaken, zoals de stoelen, het weer en waar ze nog even iets zullen gaan eten. Maar wie goed luistert, hoort ook veel minder onschuldige onderwerpen, zoals gegniffel over homoseksualiteit, de kwaliteit van de muziek en de joodse schrijver, die maar niet los schijnt te komen van zijn oorlogsverleden.
ZIMIHC theater Zuilen (gelegen in het Vorstelijk Complex)
8 en 9 november 2013, aanvang 20:00 uur
Rolverdeling:
Winnie (Vrouw van Adriaan) Hermien van ´t Blik
Suzan (Haar dochter) Lisanne Verbeek
Gerrit (Haar zoon) Bertram Rigter
Jaap (Vriend van Suzan) Peter Tusveld
Saar (Vriendin van Winnie) Tonneke van der Sluijs
Osman (Journalist) Emile Evertsen
De Groot (Voorzitter Gert Jaap Das
Boonakker (Kunstenaar) Hans Willem du Croo
Liftspelers Nicolette Beelaerts
Jöns ten Cate
Eveline de Croo
Marijke Dashorst
Karen Hofstee
Berry Hupsel-Kluit
Nore Klok
Piet de Laat
Voice over:
Steven van den Berg
Regie en decorontwerp:
René Retèl
Decor en Rekwisieten:
Steven van den Berg
Kors Meerveld
Karen Hofstee
Eveline du Croo
Algemeen assistentie:
Clari de Lieme
Productie:
Marjan Jansen
Wat hebben stinkende vis, een navigatiesysteem, D.N.A., mist, Israël, een olijfboom, een crematie en wild zwijn met elkaar te maken? En wat doen Turkse schoonmaaksters, consumptiebonnetjes, een beeldhouwer, de Derde Wereld, een gestolen tas, een hulpboekhouder en Françoise Hardy er toe?
Zijn ze onderdeel van een zorgvuldig opgebouwde plot waarin alles een plaats heeft en een doel, of is het werkelijk ´Los zand´? Eigenlijk geen van beiden. Want de logica van Annie M.G. Schmidt is tamelijk onlogisch en toch is het geen los zand. Op de voor haar zo kenmerkende associatieve en ironische manier heeft alles in dit stuk met elkaar te maken. Het navigatiesysteem kan niet zonder de olijfboom en de consumptiebonnetjes kunnen niet zonder de mist.
Een familiedrama krijgt bij Annie een politieke achtergrond en politieke drijfveren worden door haar voorzien van persoonlijke motieven. Het laatste toneelstuk van Annie M.G. Schmidt is misschien niet haar lolligste, maar zonder humor is het nooit. De humor in ´Los zand´ heeft soms een wrange bijsmaak en heeft iets venijnigs. Het is alsof ze zèlf wilde ingaan tegen wat iedereen van haar verwachtte. De politieke correctheid wordt onderuit geschoffeld en de tolerantie waar we in Nederland zo trots op zijn blijkt bij haar toch een grens te hebben. In die zin was ze met ´Los zand´ de tijd weer eens een heel eind vooruit.
Annie M.G. Schmidt heeft denk ik altijd de behoefte gehad om zich tegen de heersende opvattingen af te zetten. Ze doet dat echter op een manier die ons niet afstoot maar ons juist meeneemt en in de spiegel doet kijken. Soms schrik je daarvan, maar je moet er ook om lachen.
René Retèl, regisseur
ZIMIHC theater Zuilen (gelegen in het Vorstelijk Complex)
25 en 26 januari 2013, aanvang 20:00 uur
Rolverdeling:
Algernon Moncrieff (Rijke Londenaar/Vriend van Jack Worthing) Gert Jaap Das
Jack Worthing (Vriend van Algernon Moncrieff/ Oom en voogd van Cecily Cardew) Bertram Rigter
Gwendolen Fairfax (Nicht van Algernon Moncrieff/ Dochter van Lady Bracknell) Karen Hofstee
Lady Bracknell (Moeder van Gwendolen/ Tante van Algernon Moncrieff) Hermien van ´t Blik
Cecily Cardew (Pupil van Jack Worrthing) Lisanne Verbeek
Miss Prisms (Gouvernante van Cecily Cardew) Nore Klok
Dominee Chasuble Hans Willem du Croo
Lane (Bediende van Algernon Moncrieff) Piet de Laat
Merriman (Bediende van Jack Worthing) Jöns ten Cate
Vertaling:
Gerrit Komrij
Bewerking en regie:
Bram van Erkel
Decor en Rekwisieten:
Steven van den Berg
Kors Meerveld
Karen Hofstee
Eveline du Croo
Driek de Laat
Peter Tusveld
Algemeen assistentie:
Clari de Lieme
Productie:
Marjan Jansen
Oscar Wilde maakte deze sociale comedy in 1895, waarbij hij er wonderwel in slaagde om een amusant en kritisch verhaal te schrijven, dat zelfs nu nog regelmatig door het publiek in het theater met veel plezier wordt bekeken. Twee heren, Algernon Moncrieff en Jack Worthing, laten ons via een aantal komische momenten kennis maken met de moraal, die weliswaar in een andere tijd wordt aangehouden, maar die op een wonderlijke manier toch nog erg dichtbij lijkt te staan.
Zij proberen ieder een vrouw voor zich te winnen, te weten Cecily en Gwendolen, en fkomen daarbij in situaties terecht waaruit ze zich op verschillende manieren moeten zien te redden. Er ontstaan misverstanden en complicaties en absurditeiten, waaruit de schrijver, Oscar Wilde, een komische verwarring doet ontstaan, waarin Lady Bracknell, de moeder van Gwendolen, een allesbepalende rol speelt. Zij vertolkt meningen die op het verloop nauwelijks invloed lijken te hebben, maar waaruit de tijdgenoten, net als wij moderne mensen overigens, toch bij nader inzien iets kunnen leren.
In “Het Belang van Ernst” in een vertaling van Gerrit Komrij zullen de spelers de hilarische ontwikkelingen in een hoog tempo en met veel plezier voor u ten tonele voeren. En al lijkt het aanvankelijk dan allemaal lang geleden, toch zult u door de amusante, messcherpe dialogen en de meesterlijk, vloeiende verhaallijn, langzaam in de sfeer komen van de absurditeiten, en toevalligheden, die in deze voorstelling zo meesterlijk zijn bijeen gebracht. Wees ervan overtuigd, dat alle misverstanden aan het eind een slim uitgewerkte ontknoping zullen hebben.
Bram van Erkel, regisseur
Stadsschouwburg Utrecht (Douwe Egbertszaal)
Zaterdag 26 november 2011, aanvang 20:00 uur
Rolverdeling:
Claudius, koning van Denemarken Emile Evertsen
Hamleto, zoon van de vorige koning, neef van de huidige koning Maarten Das
Gertruda, koningin van Denemarken, vrouw van Claudius, moeder van Hamleto Tonneke van der Sluijs
Polonius, raadsheer van de koning Gert Jaap Das
Laërtes, zoon van Polonius Floris du Croo
Ophelia, dochter van Polonius Nore Klok
Horatio, vriend van Hamleto Hermien van ´t Blik
Rosencrantz en Guildenstern, vroegere medestudenten van Hamleto Lisanne Verbeek & Karen Hofstee
Osric, een hoveling Gert Jaap Das (d)
Marcellus en Bernardo, officieren van de wacht Grarda Rensen & Gijs van Amstel
De geest van Hamleto´s vader Piet de Laat & Hans Willem du Croo
Een priester Hans Willem du Croo (d)
Een edelman Piet de Laat (d)
Doodgraver 1 Nicolette Beelaerts
Doodgraver 2 Marijke Dashorst
Matroos 1 Clari de Lieme
Matroos 2 Eveline du Croo
Toneelkoning Gijs van Amstel (d)
Toneelkoningin Jöns ten Cate
Lucianus, toneelmoordenaar Piet de Laat (d)
Vertaling, bewerking en regie:
René Retèl
Circusorkest “De Hamleto´s”:
Klarinet en sopraansaxofoon Huib Hötte
Klarinet en altsaxofoon Paul Fagel
Drums Lucas Goossens
Accordeon Karin Trap
Contrabas Marjolein Knol
Toetsen Maurice Rohde
Kapelmeester Jane van Zijverden
Decor en Rekwisieten:
Steven van den Berg
Eveline du Croo
Kors Meerveld
Driek de Laat
Jan van der Ben
Hans Willem du Croo
Decorontwerp:
René Retèl
Productie:
Marjan Jansen
Wat doe je als één van de oudste toneelclubs van Nederland, de Koninklijke Rederijkerskamer Jan van Beers, jou vraagt om een toneelvoorstelling te maken voor hun 150 jarig jubileum? Een eervolle opdracht, dat zeker. Die vraagt, dacht ik, om een stuk van niveau èn uiteraard om iets feestelijks, iets leuks. Maar ja, dat is een hele opgave, wat is lollig op niveau?
Mijn gedachten gingen meteen naar het beroemdste stuk ter wereld, het stuk der stukken, het stuk waar volgens mij de allergrootste leek op het gebied van toneel nog wel eens van gehoord heeft: Hamlet. Het bekendste stuk van de allerbekendste toneelschrijver van de wereld: William Shakespeare. Dat, dacht ik, is een 150 jarig jubileum van “Van Beers” waardig. Dat moeten we doen. Dat heeft niveau!
Maar is het ook lollig? Nee, zo staat het stuk niet echt bekend. Het is een tragedie en het loopt, zoals iedereen waarschijnlijk wel weet, ook slecht af. Maar als we nou eens··· En langzaam vormde zich in mijn hoofd een gedurfd plan. Een idee om Hamlet te spelen op een manier, zoals het nog nooit gedaan was. Gewaagd, maar leuk en uitdagend.
En hoe meer ik er over nadacht hoe meer ik er van overtuigd raakte, dat het kon en dat het ook heel goed paste bij het stuk. Dat het de humor, maar ook de tragiek zou versterken.
Natuurlijk zijn er altijd mensen, die vinden dat zo’n stuk heilig is en dat je het alleen maar mag spelen zoals Shakespeare het bedoeld heeft. Maar hoe was dat dan? Dat weten we niet. Volgens mij was William Shakespeare best een lollige vent, die zich bij het schrijven soms ook liet leiden door zotte invallen of door de toevallige aanwezigheid van een komisch acteur in zijn troupe. Dit laatste schijnt bij de scène met de doodgravers in Hamlet bijvoorbeeld het geval te zijn geweest.
Tot mijn grote vreugde, durfde Jan van Beers het aan:
Hamlet, gespeeld door clowns: Hamleto. En we gingen aan de slag. Met heel veel plezier!
Het resultaat ziet u vanavond. Wij hopen dat u zich laat verrassen en geniet van een spetterende muzikale voorstelling, met een lach en een traan: HAMLETO
René Retèl (de regisseur)
De twee alleen (van Harold Pinter)
Kargadoor Utrecht (Werfkelder, Oudegracht 36)
Zaterdag 4 juni 2011, aanvang 12:30 uur en 15:00 uur
Voorstelling door Beer´s Los
Spelers:
Liz Verbeek Sanne Smeitink
Regie:
Swaentje van Sprundel
2 vrouwen ···
Een donkere kelder ···
Revolvers in de aanslag ···
Ze wachten gespannen ···
Waarop?
Beer’s Los speelt op geheel eigen wijze “De twee alleen” van Harold Pinter, een eenakter over een gevaarlijke saaie dag.
Rolverdeling:
vrouw Sandra Derksen
Man Piet de Laat
Politieagent Gijs van Amstel
Regie:
Clari de Lieme
Twee auto´s komen uit tegengestelde richting aangereden. Ze stoppen maar net op tijd en staan neus aan neus. De chauffeurs, een man en een vrouw, weigeren beiden even achteruit te gaan. Een woede-uitbarsting volgt, waarna beiden in discussie gaan. Een en ander loopt hoog op. Er wordt zelfs politie bijgehaald. Uiteindelijk komt alles weer goed, maar of dat op een manier gebeurt zoals de kijker verwacht, ja dat moet u zelf maar beoordelen.
Wanda Zoet
“Hij spreekt alleen maar in monologen”, zeggen moderne Assepoesters wel een zuchtend tegen hun vriendinnen.
“Een gesprek? Ho maar! Maar zó zijn we niet getrouwd…!
En hoe is die van jou? Draait-ie wel eens een wasje?”
Sommige – zorgzame, slimme, mooie – vrouwen doen alles voor hun prins op het witte paard. Misschien moeten zij wel vele kikkers kussen, om hun prins te trouwen. De prinsen zelf hebben ook zo hun ideeën….
Wie leeft er nog lang en gelukkig?
Er was eens een toneelgezelschap dat een modern sprookje maakte. Zonder begin of eind, maar zoals het bij een sprookje hoort: wel met een moraal.
De vrouwenmonologen van Dario Fo en vele andere theaterteksten vormden het uitgangspunt voor deze uitdagende mix van alleenspraken over het huwelijk, (schoon)moeders en de waarde van ronde ijsballetjes.
Wanda Zoet
Spelers:
Nicolette Beelaerts
Jöns ten Cate
Hans Willem du Croo
Gert Jaap Das
Nore Klok
Piet de Laat
Clari de Lieme
Kors Meerveld
Grarda Rensen
Tonneke van der Sluijs
Liz Verbeek
Regie:
Wanda Zoet
Decor en Rekwisieten:
Eveline du Croo
Productie:
Marjan Jansen
Stadsschouwburg Utrecht (Blauwe Zaal)
Donderdag 28 oktober 2010, aanvang 20:30 uur
Vrijdag 29 oktober 2010, aanvang 20:30 uur
Eenakter opgevoerd tijdens het eenakterfestival georganiseerd door toneelgroep Karakter in theater “De Speeldoos” te Baarn op vrijdag 15 januari om 20.00 uur en zaterdag 16 januari om 20.00 uur.
Rolverdeling:
vrouw Tonneke van der Sluijs
Man en politieagent Piet de Laat
Regie:
Clari de Lieme
Twee auto´s komen uit tegengestelde richting aangereden. Ze stoppen maar net op tijd en staan neus aan neus. De chauffeurs, een man en een vrouw, weigeren beiden even achteruit te gaan. Een woede-uitbarsting volgt, waarna beiden in discussie gaan. Een en ander loopt hoog op. Er wordt zelfs politie bijgehaald. Uiteindelijk komt alles weer goed, maar of dat op een manier gebeurt zoals de kijker verwacht, ja dat moet u zelf maar beoordelen.
Theater De Speeldoos, Baarn
Zaterdag 17 oktober 2009, aanvang 20:15 uur
Zondag 18 oktober 2009, aanvang 14:00 uur
Spelers:
Dennis, een jongen van 17 jaar Ewout Lagendijk
Maaike, zijn moeder Hermien van ’t Blik
Louise, zijn zus, 19 jaar Grace Schouteren
Jan, de oudere buurman Gert Jaap Das
Ma, oma van Dennis, moeder van Gijs Clari de Lieme
Pa, opa van Dennis, vader van Gijs Hans Willem du Croo
Dora, eerste vrouw van Gijs Elma Hasselaar
Ingrid, huidige vriendin van Gijs Nore Klok
Josine, dochter van Dora en Gijs Liz Verbeek
Puck, hartsvriendin van Maaike Karin Trap
Gijs, vader van Dennis, Louise en Josine Emile Evertsen
Regie:
René Retèl
Decor
Piet de Laat, Kors Meerveld, Driek de Laat, Steven van den Berg,
Hans Willem du Croo
Rekwisieten en inrichting:
Eveline du Croo
Productie:
Marjan Jansen
Het stuk ‘Pappa komt thuis’ heeft voor mij een vreemde ontstaansgeschiedenis. Ik
liep al langer met het idee in mijn hoofd om een stuk te schrijven over een familie.
Waarom weet ik eigenlijk niet. Eén reden was dat er veel groepen zijn waarin
mensen van verschillende leeftijden zitten, zodat je de diverse rollen in een familie
makkelijk kunt bezetten. Een andere reden was dat verhoudingen binnen families en
gezinnen altijd stof tot conflict opleveren.
Maar dat is natuurlijk allemaal nog heel erg vaag. Ik begon maar eens met een
aantal mogelijke familieleden op een rijtje te zetten. Vader, moeder, zoon, dochter,
opa, oma. Wel tamelijk saai, dus misschien een éérste vrouw van de vader en/of zijn
nieuwe vriendin. Zou allemaal kunnen.
Al gauw had ik een hele familie bij elkaar verzonnen en ik wilde het nu echt gaan
schrijven. Maar goed, met een familie heb je nog geen stuk; waar moet het dan over
gaan? Wat ik zelf altijd wel aardig vind in een stuk is als mensen op iemand wachten.
OK, dus de familie wacht op iemand. Op iemand die thuis komt.
Maar op wie? Ik kon het niet bedenken, dus liet ik het maar even liggen. Er was een
begin, maar eigenlijk had ik nog niks, nog geen verhaal.
Op een ochtend stond ik onder de douche en dacht nog maar eens aan de
wachtende familie. Wie moest er thuis komen en waar vandaan? Opeens wist ik het:
de vader moet thuis komen en hij komt uit de gevangenis.
Het kwam wel een beetje bekend voor maar dat kon niet bommen. Waar het
vandaan kwam wist ook ik niet, maar het leek een goed idee. Met een schok drong
het tot mij door, waarom het zo bekend voorkwam: mijn eigen vader was ooit uit de
gevangenis gekomen!
Vreemd dat je via een omweg zo dicht bij je zelf terecht komt dacht ik, maar nu dat
eenmaal zo was besefte ik ook dat het mij nu niet meer aan stof en inspiratie ontbrak.
Alles wat er vroeger gebeurd was kwam boven en het was nu alleen nog de kunst
om te selecteren en te comprimeren tot een spannend toneelstuk.
Eenakter opgevoerd tijdens het eenakterfestival georganiseerd door toneelgroep
Karakter in theater “De Speeldoos” te Baarn op vrijdag 23 januari om 20.00 uur en
zaterdag 24 januari om 20.00 uur.
Rolverdeling:
“Dikke” schipbreukeling Gijs van Amstel
“Middelste” schipbreukeling Piet de Laat
“Kleine” schipbreukeling Tonneke van der Sluijs
Postbode en kamerdienaar Grarda Rensen
Regie: Clari de Lieme
Een absurde eenakter uit de tijd van “dikke” patijbonzen, meelopers en monddood
gemaakt volk. Een gekke eenakter met een wrang randje.
Drie keurig geklede heren zitten bijeen op een vlot in volle zee. Ze hebben
schipbreuk geleden. Hun voorraad eten is op en één van de drie zal nu worden
opgegeten. Via een selectie in de vorm van een verkiezingscampagne valt het lot op
de Kleine. De Middelste legt alvast het eetgerei klaar. De komst van een postbode
met een telegram en van een kamerdienaar die een onthulling doet kan geen
verandering in de situatie brengen. De argumentatie is zo sterk dat deze tot macht
wordt. De Dikke en de Middelste zitten klaar met mes en vork. De kleine voelt zich nu
eindelijk volledig mens en houdt tot slot nog een korte redevoering over de inhoud
van het begrip “vrijheid”. Zijn oorspronkelijke gevecht om zijn huid te redden is totaal
weggeredeneerd. Een absurde situatie, die op volkomen logische wijze wordt
opgelost, tot in het absurde toe.
Tijdens het eenakterfestival in Baarn heeft Jan van Beers met deze productie drie
prijzen in de wacht gesleept: een eerste prijs voor de regie voor Clari de Lieme, een
eerste prijs voor de vrouwenrol voor Tonneke van der Sluijs en een tweede prijs voor
de eenakter zelf.
Opgevoerd in theaterzaal van Parnassos, Kruisstraat 201 in Utrecht op 14 december
om 17.00 uur en 20.00 uur.
Spelers:
Nana van Dijk
Roosmarijn Hesse
Sabine van der Hoek
Sanne Smeitink
Lisanne Verbeek
Regie:
Swaentje van Sprundel
De voorstelling gaat over vijf meiden die werkelijk géén doel hebben in hun leven.
Hun leven bestaat vooral uit hangen op de bank voor de tv, zuipen, pilletjes, elkaar
irriteren, ruzie zoeken en verveling.
Lijkt het… of speelt er toch meer?
Niets doen…
maar is niets ook niet iets?
Blauwe Zaal van de Stadsschouwburg Utrecht
Donderdag 25 september 2008, aanvang 21:00 uur
Vrijdag 26 september 2008, aanvang 21:00 uur
Spelers:
Hermien van ’t Blik
Jöns ten Cate
Eveline du Croo
Hans Willem du Croo
Floris du Croo
Gert Jaap Das
Nora Klok
Piet de Laat
Beb van Maarseveen
Grace Schouten
Tonneke van der Sluijs
Lisanne Verbeek
Regie:
René Retèl
Decor en rekwisieten:
Steven van den Berg en Eveline du Croo
Productie:
Marjan Jansen
Eén eetkamer, één grote tafel, een buffet, negen stoelen, een hoeveelheid borden,
bestek, kopjes, glazen en andere attributen, twaalf spelers en 43 rollen, plus de
uitdaging om daar een voorstelling van te maken. Die uitdaging gaat Jan van Beers
dit najaar aan. Het stuk bestaat uit allemaal losse scènes en de kunst is natuurlijk
vooral om daar een spetterend geheel van te maken. Die uitdaging pakken we met
30 handen aan, dus dat moet wel goed gaan. Wie bij Jan van Beers denkt aan een
keurige komedie, zal verrast zijn. Wat we te zien krijgen is een stel bizarre
personages in uiteenlopende vreemde situaties en in voortdurend wisselende
uitdossingen. Maar wel allemaal in … een eetkamer.
Onder de deskundige leiding van René Retèl wordt iedere scène geregisseerd en
worden alle talenten van de spelers met grote inzet en heel veel plezier ter tafel
gebracht. Het is werkelijk bewonderenswaardig hoe de spelers van de ene in de
andere rol kunnen vallen.
In dit stadium is het boeiend te zien hoe in een prima sfeer en samenwerking het
toneelstuk, de artistieke vondsten, het spel, de personages groeit en bloeit.
Het kan niet anders dan dat De Eetkamer een heel erg leuke en interessante
uitvoering gaat worden. Wij geloven hier in en wij gaan er voor.
Opgevoerd in theaterzaal Parnassos, Kruisstraat 201 in Utrecht op 9 maart 2008 om
17:00 en 20:00 uur.
Spelers:
Nana van Dijk
Roosmarijn Hesse
Sabine van de Hoek
Sanne Smeitink
Grace Schouteren
Lisanne Verbeek
Regie:
Swaentje van Sprundel
6 vrouwen
dames
in een ruimte
en er gebeurt helemaal niks
nou ja …..
niks?
Een voorstelling over wie je bent of wilt zijn als je angstvallig je masker probeert op te
houden.
9 maart 2008: 6 stoere vrouwen treden op in Parnassos, geregisseerd door Swaentje
van Sprundel. Na een half jaar oefenen, uitproberen, improviseren, huilen en ook
heel hard lachen is de voorstelling ‘Vals’ klaar. De zes dames hadden wel een beetje
ervaring, maar niet veel. ‘We vonden het gewoon leuk om toneel te gaan spelen’. Met
behulp van Swaentje is het een goed en origineel stuk geworden.
Maar wat is de voorstelling Vals? Zes vrouwen gaan solliciteren, maar wat wordt
gezocht? Wie worden gezocht? Hoe moeten ze eruit zien? Wat moeten ze kunnen?
Hoe moeten ze doen? Wat moeten ze doen? Op deze vragen hebben de vrouwen
aan het einde nog geen antwoord, want dit blijven belangrijke vragen in het leven…
We hebben leuke reacties gehad; “Jullie zijn echt geen amateurs hoor..!”, “Dit is pas
toneel”. En dat konden wij met zijn zevenen wel in onze zak steken!
2008 Vals
Speeldata in het Calscollege in Nieuwegein vrijdag 9 november, aanvang 20.00 uur,
zaterdag 10 november, aanvang 20.00 uur, zondag 11 november, aanvang 14.00 uur
Rolverdeling:
Christine van Goor Karin Trap
Cees van Goor Gert Jaap Das
Claire Drooglever Hermien van ’t Blik
Ferry Drooglever Emile Evertsen
Ernie Korthals Hans Willem du Croo
Kokkie Korthals Clari de Lieme
Joost Lips Piet de Laat
Fleur Lips Nora Klok
Brigadier Westra Gijs van Amstel
Hoofdagent Van Bommel Jöns ten Cate
Regie: René Retèl
Decor: Steven van den Berg en Eveline du Croo
Productie: Marjan Jansen
Stel:
Je gaat, samen met je vrouw, naar het 12 1/2 jarig huwelijksfeest van je beste
vrienden, Guus en Mira. Je komt aan bij hun villa in Wassenaar. Je rijdt de oprijlaan
op en plotseling hoor je een enorme knal. Je stapt snel uit en je belt aan. Je belt nog
een keer. Je roept, maar je krijgt geen antwoord. Ongerust geworden loop je om het
huis heen en je komt bij de keukendeur. Die is dicht. Je roept, maar niemand geeft
antwoord. Dan neem je een besluit: je slaat het ruitje naast de keukendeur in. Je
steekt je arm naar binnen, ontgrendelt de keukendeur en gaat naar binnen.
In de keuken staat allerlei eten uitgestald, maar het moet allemaal nog bereid
worden. De Chinese kok Mai Li is nergens te bekennen. Je kijkt elkaar nog eens aan
en je begrijpt er niets van. Je gaat verder in het huis op onderzoek. Je roept nog
eens … geen antwoord. Tenslotte kom je in de slaapkamer en daar ligt Guus. Op het
bed in een enorme plas bloed! Het bloed komt uit een wond aan zijn hoofd en in zijn
hand zie je een pistool. Ondanks je schrik voel je zijn pols. Hij leeft nog! Je wil
onmiddellijk 112 bellen.
Maar dan bedenk je dat Guus staatssecretaris van defensie is. Als je 112 belt komt
behalve de ambulance ook zeker de politie. Als de pers hier lucht van krijgt … En de
gasten? Als iemand dit te weten komt. Er wordt zo vreselijk geroddeld. Straks staan
er je weet niet hoeveel mensen op de stoep. Wat moet je doen?...................
René Retèl
Uw verslaggever was aanwezig bij de matinee van Roddels op zondagmiddag.
Samen met ouders en echtgenoot genoot zij van de doldwaze, verrukkelijke klucht
"Roddels" van Neil Simon. Dit is wat zij optekende:
'Wat een ongelofelijke leuke matinee hebben we zojuist meegemaakt. Zó goed
gedaan!
Het stuk, de spelers, de snelheid, de tekstkennis, het decor, de kleding: in één
woord TOP!'
Je kunt wel of niet van een klucht houden, aan deze klucht valt helemaal niets af te
dingen! Al helemaal niet met al die verschillende laagjes die erin zitten! Spelers
moeten over een heel sterk gevoel timing beschikken wil het stuk de lachers op zijn
hand krijgen in het razendsnelle tempo dat kenmerkend is voor dit speltype. De basis
ervan is natuurlijk een degelijke tekstkennis en met deze cast en met name de
hoofdrolspelers, weet je dat dat wel goed zit.
Eerst even mijn mening over de dames: degelijk en goed is Karin Trap - altijd een
zeer aantrekkelijke verschijning, goed verstaanbaar met mooie 'lachers' en goede
timing. Het spel van Hermine is heel kenmerkend en persoonlijk: kittig, klein
gehouden, mooie mimiek en sterke timing, knap stil spel. Onze nieuwe aanwinst
Nora was mooi kwetsbaar. Zodra Nora opkwam was de spanning te snijden, ze had
een hele moeilijke katalysatorachtige rol die ze overtuigend neerzette.
Keukenprinses Clari had als hypochonder - die af en toe flink door de mand valt -
veel succes in de zaal. We moeten wel altijd goed opletten wat ze zegt, omdat ze
een zachte stem heeft, maar ze maakte er een leuke rol van.
De mannen: Gert Jaap Das heerlijk kolderiek, misschien iets teveel 'poes-poes' naar
mijn zin, vooral bij het zoeken naar een poes onder een open stoel, maar dat was
natuurlijk wel kluchtig. Zeer vast in zijn tekstkennis en een rots om op te bouwen
natuurlijk! Emile was zó verschrikkelijk leuk in deze rol met precies de juiste dosering
van opwinding en ontzetting. Bovenal die moeilijke finaleteksten: helemaal
professioneel! Hans Willem was om op te vreten als warrige en onhandige psych
met pijnlijke vingers in de pleisters. En ook zo schattig zoals-ie 'kipje' zei tegen Clari!
Nooit eerder ik zag ik hem zo vol zelfvertrouwen. Heel veel tongue-in-cheek-humor in
zijn spel.
Overigens ik ga nu (en voor het eerst) VVD stemmen, want Piet de Laat is dé man!
Wat zag hij er geweldig uit als lijsttrekker van de Liberalen met die bril en dat gedoe
met die telefoon. Het klinkt overdreven misschien, maar deze man 'goes for
president'. Zelden hem in een rol zó zien opgaan en is hij zó overtuigend geweest.
Maar dat geldt ook voor de beide wetsdienaren! Ik viel zowat van mijn stoel toen ik
Gijs van Amstel in actie zag! Ik heb zelf meermalen met Gijs samengespeeld en was
eerlijk gezegd een tikkeltje bang voor zijn tekstkennis. Had ik niet hoeven zijn! Wat
een fantastisch optreden, helemaal zoals het moet, zeer mannelijk en sterk. Ik was
zeer onder de indruk.
Zijn compaan Jöns die ik twee maal meemaakte tijdens een workshop vond ik ook
helemaal op zijn plek. Briljante manier van bellen en noteren, prima gedaan! Mijn
vader van 87 kwam niet meer bij van het lachen, een groot Stan Laurel en Oliver
Hardy gehalte!
Last but not least mijn complimenten voor René Retel. Niet alleen vanwege zijn
regie, maar ook omdat-ie weer een feilloze rolverdeling maakte, die het stuk alle eer
deed.
Kleding, decor: zeer verzorgd en stijlvol. Al met al een uitstekende voorstelling van
Jan van Beers, die het motto "Steeds Beter" opnieuw realiseerde!
Eenakter opgevoerd tijdens het eenakterfestival georganiseerd door toneelgroep
Karakter in theater “De Speeldoos” te Baarn op vrijdag 12 januari, aanvang 20.15 uur
en zaterdag 13 januari, aanvang 20.15 uur.
Tevens opgevoerd tijdens het Meerns eenakterfestival in De Schalm op vrijdag 11
mei en zaterdag 12 mei.
Rollen:
Leonora Tonneke van der Sluijs
Leo Piet de Laat
Regie: Clari de Lieme
Productie: Marjan Jansen
Leonora en Leo zijn oude vrienden. Ze ontmoeten elkaar elke avond voor het diner,
halen herinneringen op die steeds vager worden, maar juist daardoor zo extra
dierbaar! Hoe wordt ouder worden voor ons allemaal?
Opgevoerd in scoutinggebouw De Oase, Kögllaan 26 in Utrecht op 12, 13 en 14 april
om 21.00 uur.
Spelers:
Machil Deinum
Sophi Deinum
Eduard van Ditzhuijzen
Reinier Heere
Hans Hilberts
Dewie Oediet Doebé
Gerrit Streekstra
Lisanne Verbeek
Regie:
Wouter Eizenga
Een herberg, ergens ver weg, midden in de woestenij. Daar gaat het er ruig aan toe.
Moeder ligt vaak dronken in huis, achter de bar of bij de paarden. Ze schreeuwt vaak.
De herberg is van haar. Vader en zijn twee zonen staan achter de bar. De oudste
zoon werkt niet in de bediening. Iedereen weet wat hij wel doet. Een openbaar
geheim.
Een reizend gezelschap komt langs. Een zangeres, haar verlegen zusje en de
manager. De manager heeft meer dan interesse in de herberg. En dan is er dat stille
donkere meisje. Ze maakt schoon en ziet alles.
Plotseling en met een harde knal gaat moeder dood. De herberg staat op het spel.
Vader moet een beslissing nemen. Een beslissing voorde rest van zijn leven. En voor
die van de anderen. Hoe moet het verder met de herberg? En wie doodde moeder?
In een combinatie van muziek, stil spel, improvisatie en dans nemen we je mee naar
de ontknoping van deze herbergthriller. Kom maar langs als je durft…
Opgevoerd in de “Douwe Egbertszaal” van de Stadsschouwburg Utrecht op vrijdag
10 november, aanvang 20.00 uur
Rolverdeling:
Niels Storm Emile Evertsen
Ankie, zijn vrouw Karin Trap
Pien, hun dochter Roxanne Reebergen
Jaap, hun buurman Gert Jaap Das
Mevrouw Oudkerk Elma Hasselaar
Toos, vriendin Inge Jongens
Bert, vriend Gijs van Amstel
Sonja, vriendin Hermien van ’t Blik
Loek, vriend Lucas Goosens
Tineke, vriendin Karin ter Steege
Eddy, vriend Hans Willem du Croo
Regie: René Retèl
Decor: Steven van den Berg, Piet de Laat en Han Kouwenhoven
Rekwisieten: Eveline du Croo
Productie: Marjan Jansen
Opgevoerd in Theater Kikker, Ganzenmarkt 14 in Utrecht op 18 maart om 21.00 uur
en 19 maart om 15.00 en 21.00 uur
Spelers:
Machil Deinum
Sophi Deinum
Eduard van Ditzhuijzen
Reinier Heere
Hans Hilberts
Roxanne Reebergen
Sanya Schreuder
Regie:
Gerrit Streekstra
Productie
Hilderie Jurriëns
Techiek
Mark Munnik
Chris en Ra begraven hun vader. Ze vragen zich af of ze met hun theatergroep door
moeten gaan. Die groep zit middenin het repetitieproces. Ze maken ‘Bladgoud’, een
zelfgemaakt stuk over afscheid nemen. Kunnen ze hier na zo’n verlies wel mee
doorgaan? De voorstellingen zijn al verkocht, maar de realiteit lijkt hen ingehaald te
hebben. En waarom gedraagt Ra zich zo vreemd?
In dit stuk worden de randen van echtheid en fictie opgezocht en wordt de realiteit
ontbloot door de kracht van het theater. De spelers kennen het stuk van begin tot
eind. Tegelijkertijd is er ruimte voor improvisatie. Zo blijven de spelers spontaan op
elkaar reageren.
Opgevoerd in het Singer Theater in Laren op 7 september, aanvang 20.15 uur en
Theater Kikker in Utrecht op 11 september om 20.30 uur.
Rolverdeling:
Jurjen van Loon
Liesje de Graaf
Clari de Lieme
Gert Jaap Das
Hermien van ’t Blik
Diederik van Beekhoff
Ivo Manders
Floris van Hoeve
Gijs van Amstel
Hans Willem du Croo
Ad Hendriks
Karl Wevers
Tonneke van der Sluijs
Eveline du Croo
Simone van Es
Raymond Wijnans
Alinda Kastelein
Guido Pot
Marina Duijts
Regie: René Retèl
Regieassistentie: Marjan Jansen
Productie: Emile Evertsen
Achtergrond.
Welke bagage neem je overal mee naar toe? Welke bagage hoef je nooit te pakken?
Aan welke bagage kun je niks veranderen, maar wordt wel vanzelf steeds groter?
Kortom, wat zeul je overal met je mee, of je wil of niet?
Je verleden.
Maar stel je nu eens voor, dat je die bagage bent kwijtgeraakt, ergens op een station
of door een stomme fout van de vliegtuigmaatschappij. Dat je een mens bent
geworden zonder verleden en alsmaar op zoek naar de goede bagage. En dat je de
terminal pas mag verlaten als je je bagage weer terugvindt. Dat je dan na jaren je
koffers terugvindtmaar dat je je dan rot schrikt van wat er in zit. Dat je zeker weet dat
wat er in die koffers zit absoluut niet (meer) bij jou past. Wat dan? Altijd op die
terminal blijven ronddolen?
Of je leven aanpassen aan de koffers die je gevonden hebt? Of is er nog een derde
mogelijkheid? Zijn er nog andere koffers waaruit je kan kiezen? En als de inhoud van
één van die koffers je bevalt kan je dan zeggen: ‘Ja dit zijn mijn koffers’? En kan je
dan met die andere koffers de terminal verlaten en een heel ander leven gaan leven?
Een leven met een ander verleden, temidden van andere mensen en wellicht ook
met een andere toekomst.
En tot slot de vraag: Als je je voorstelt dat dit je zou overkomen is het dan een
nachtmerrie of een wensdroom?
Opgevoerd in Theater Kikker, Ganzenmarkt 14 in Utrecht op 23, 24, 25 en 26 maart
om 21.00 uur
Spelers:
Machil Deinum
Sophi Deinum
Eduard van Ditzhuijzen
Hans Hilberts
Roxanne Reebergen
Regie en idee:
Gerrit Streekstra
Regieassistentie:
Lotje Jurriëns
Vormgeving & Productie
Hilderie Jurriëns
Techiek
Mark Munnik
Vijf totaal verschillende mensen geven zich op voor een talentenjacht. Denken ze.
Want hoe ver ga je als je gedreven wordt door ambitie? Wat gebeurt er met een
groep als die ineens met een verrassende situatie wordt geconfronteerd? Wat speelt
er zich in de hoofden van de personages af? En wat zijn hun ultieme dromen en
angsten?
Deze vragen worden beantwoord in “De Wachtkamer”.
We zijn steeds uitgegaan van de kwaliteiten van de spelers. De rol heeft zich dus aan
de speler aangepast en niet andersom. Daardoor komen de teksten en de
lichaamstaal op een natuurlijke manier tot stand.
In een korte intensieve periode hebben we een stuk gemaakt. Samen zijn thema en
personages verzonnen. Daarna zijn we gaan improviseren en zijn er scènes ontstaan
die langzaamaan in een kader zijn gezet. In het stuk blijft er ruimte voor plotselinge
geniale invallen van de spelers, ook al staat de volgorde van de scènes vast.
Eenakter opgevoerd tijdens het Karakter 19e eenakterfestival in Theater De
Speeldoos te Baarn op 21 januari om 20.00 uur en tijdens het Dudok eenakterfestival
in Theater Het klein Arsenaal te Naarden-Vesting op 25 februari om 20.00 uur.
Rolverdeling:
Henya en Maya Franky van Sluijs
Aviya Anna Noyons
Regie: Lisette Jespers
Korte inhoud:
Een jonge vrouw blikt terug op een belangrijke periode in haar kindertijd. Een
theatrale vertelling.
Opgevoerd in de “Douwe Egbertszaal” van de Stadsschouwburg in Utrecht op 26
november, aanvang 20.00 uur.
Rolverdeling:
Els Bep van Maarsseveen
Sandra Tonneke van der Sluijs
Bibi Hermien van ’t Blik
Von Emile Evertsen
Jan Hans Willem du Croo
Nico Gert Jaap Das
Regie: Jaap Hoogstraten
Regieassistentie en productie: Marjan Jansen
Decor: Olav Loeber
Familie is een tragi-komedie over veertigers die zijn opgevoed met de frustraties van
de jaren zestig.
Jan besluit zijn kinderen uit te nodigen voor een lang weekend skieën in Zwitserland,
omdat zijn vrouw Els niet lang meer te leven heeft. Hij wil een laatste keer samen zijn
met het gehele gezin om goede herinneringen op te halen.
Nadat zij de vallei in gaan om boodschappen te halen, arriveren achtereenvolgens
hun zweverige dochter Bibi en haar man Von – een mislukt schrijver – en hun
conservatieve zoon Nico – een succesvol accountant – met zijn babbelzieke vrouw
Sandra.
Nico en Von besluiten Jan en Els te helpen met sjouwen van de boodschappen,
maar bijven met zijn vieren steken in de plaatselijke Stube. Langzaamaan worden ze
dronken.
Onder invloed van alcohol confronteert Nico zijn moeder Els. Waarom heeft ze hem
altijd gehaat? Dit is nog maar het begin van de avond. Ieders oud zeer komt naar
buiten. En dat terwijl Els een verrassing had.
Opgevoerd in Theater Kikker, Ganzenmarkt 14 in Utrecht op 3,4 en 5 maart om
21.00 uur
Spelers:
Machil Deinum
Sophi Deinum
Eduard van Ditzhuijzen
Constantijn Jansen op de Haar
Ike Krijnen
Jurjen van Loon
Babet Saelman
Urok Shirhan
Regie en idee:
Lisette Jespers
Drama advies:
Frankie van Sluijs
Vormgeving & Productie
Hilderie Jurriëns
Techiek
Mark Munnik
Stukken van de theatergroep Alex d’Electrique zijn absurdistisch, rauw, zwartgallig,
ontroerend, soms moralistisch en eigentijds.
Vitale Delen is daar geen uitzondering op. Er is geen klassieke verhaallijn. Er is wel
een uitgangspunt: een feest, waarbij de inzet niets meer of minder is dan de vorming
van de ideale mens. Iedereen, die op dit feest aanwezig is, is tot zichzelf en elkaar
veroordeeld.
Motto: “Maar de herhaling van een vitale daad leidt tot de vernietiging van weefsels
of tot hun vergiftiging, hetgeen we vermoeidheid noemen”. – Alfred Jarry
Eenakter opgevoerd tijdens het Karakter 18e eenakterfestival in Theater De
Speeldoos te Baarn op 17 januari om 20.00 uur.
Rolverdeling:
Roos Hermien van ‘t Blik
Albert Gert Jaap Das
Jeanine Laura Drupsteen
Karel Emile Evertsen
Regie: Elisabeth Loot Verlee
Korte inhoud:
“Een hapje eten, iemand tegenkomen en jezelf leren kennen”.
Een “moordend” stuk over relaties, oud zeer, overeenkomsten en nieuwe afspraken.
Opgevoerd in de “Douwe Egbertszaal” van de Stadsschouwburg in Utrecht op 28
november, aanvang 20.00 uur en in De Speeldoos in Baarn op 2 december om 20.00
uur.
Spelers:
Ivo Manders
Barbara van der Lely
Monique Kortbeek
Karin Trap
Dop Bär
Gijs van Amstel
Emile Evertsen
Caroline Mol
Jorn Nierstrasz
Inge Jongens
Dorine Mol
Regie:
Jan Keja
Het raffinement van Coward’s dialogen is het meest in het oog lopend deel van zijn
vaak verrassende komedies.
Het wankele evenwicht tussen de dramatische kracht van zijn werk en de discipline
die de spelers zich moeten opleggen om zijn speelse dialogen tot leven te brengen,
vormt de grote uitdaging voor regie en acteurs.
Niet “zomaar” een stuk met de lach aan je zijde, iedere keer weer een aantal
hindernissen overwinnen voordat het juiste resultaat eindelijk bereikt is.
Geen gelach om de lach maar een voortdurend zoeken naar de ideale vorm.
De Engelse Comedy lijkt zo eenvoudig maar is dat zeker niet. Het vereist perfecte
timing en ingehoudenheid.
Ook de omgeving waarin het stuk “Present Laughter” (“Wie het laatst lacht…”) zich
bevindt, is een extra uitdaging, omdat het zich in de directe leefomgeving van
toenmalige acteurs afspeelt.
Een “must” voor de liefhebber.
Jan Keja
Opgevoerd in de “Blauwe Zaal” van de Stadsschouwburg in Utrecht op 29 april,
aanvang 20.30 uur en in De Speeldoos in Baarn op 1 mei om 20.00 uur.
Spelers:
Gert Jaap Das
Hermien van ‘t Blik
Piet de Laat
Tonneke van der Sluijs
Jolanda Terpstra
Constantijn Jansen op de Haar
Regie:
Marita Delfos
Regieassistentie:
Marjan Jansen
Productie:
Arian Nieweg
In “Een doos vol kruimels” maken we kennis met Evelyn Meara. Na een
ontwenningskuur van drie maanden in een kliniek voor alcoholisten, komt ze
vijfentwintig kilo lichter en vol goede moed weer thuis. Daar wordt ze liefdevol
opgevangen door haar vrienden Jimmy en Toby. Haar 17-jarige dochter Polly, die na
de scheiding van haar ouders aanvankelijk bij haar vader woonde, trekt weer bij haar
moeder in.
Evy probeert, nu zonder drank, de draad van het leven weer op te pakken. Dat valt
niet mee. Het wordt vallen en opstaan. Lou Tamer, een oude vlam, dreigt roet in het
eten te gooien. Maar misschien is de wederzijdse liefde tussen moeder en dochter
toch doorslaggevend en lukt het Evy haar leven weer op de rails te zetten.
Ogenschijnlijk een zwaar onderwerp, maar Neil Simon zou Neil Simon niet zijn als hij
er geen geestig verhaal van zou weten te maken.
Opgevoerd in Theater Kikker, Ganzenmarkt 14 in Utrecht op 4, 5 en 6 juni
om 20.15 uur
Spelers:
Machil Deinum
Sophi Deinum
Eduard van Ditzhuijzen
Constantijn Jansen op de Haar
Daan Lazonder
Tobias van der Meulen
Judith Noyons
Urok Shirhan
Frankie van Sluijs
Mark van Welzenis
Regie:
Lisette Jespers
Productie
Hilderie Jurriëns
Een indringende voorstelling over de jonge man Albert, die bij zijn moeder woont. Hij
is een beetje wereldvreemd en wordt op zijn werk gepest. Vooral Henk heeft het op
hem voorzien en hij laat dan ook geen kans voorbij gaan Albert te treiteren en te
kleineren. Albert laat het gebeuren en ogenschijnlijk lijkt hij er zich weinig van aan te
trekken totdat op een personeelsfeestje de maat vol is en Albert het heft in eigen
handen neemt.
Opgevoerd in de “Douwe Egbertszaal” van de Stadsschouwburg in Utrecht op 22
november, aanvang 20.00 uur en in De Speeldoos in Baarn op 26 november om
20.00 uur.
Rolverdeling:
Alexander Varenheid Gert Jaap Das
Matthieu Hemelsbreed Emile Evertsen
Lili Laura Drupsteen
Polly Hermien van ‘t Blik
Max Treurniet Diederik van Beekhoff
Boudewijn Maarten Das
Paula Karin Trap
Zaza Barbara van der Lely-van Erckelens
Gerard Willem Clifford Kocq van Breugel
Regie:
Elisabeth Loot-Verlee
Regieassistentie:
Marjan Jansen
Decor:
Henk Loot, Gerrit Bonsel
Rekwisieten:
Marjan Jansen
Grime:
Alie en Gerrit Bonsel
Toneelassistentie:
Erwin Mariën
Licht en geluid:
Henk Loot
Productie:
Arian Nieweg
Vormgeving drukwerk:
Monique Lagerweij-Kortbeek
Het verhaal gaat over Alexander Varenheid, een componist die met zijn net
zwangere vrouw Lili verhuisd is naar een nieuwe woning.
Van ene meneer Hemelsbreed krijgt hij opdracht een reclamejingle te maken. De
enige moeilijkheid echter is dat deze al de volgende ochtend klaar moet zijn.
Als Alexander in alle rust wil gaan componeren blijkt dat hij helaas niet in een rustige
woning is getrokken. De één na de ander komt hem storen.
Mevrouw Hemelsbreed laat de gangen van haar man nagaan door de
bovenbuurman Max Treurniet, die de keuken van Alexander gebruikt als uitkijkpost.
Zijn vrouw Polly gebruikt de keuken als toevluchtsoord met haar vriendje Boudewijn.
En dan is er nog Zaza, de buurvrouw aan de overkant. Kortom, van componeren
komt weinig.
Dimitri Frenkel Frank heeft op zijn eigen wijze een heerlijk absurde komedie
geschreven, waarin alle spelers de kans krijgen van hun rol meer te maken dan de
bekende “typetjes”.
Zes vriendinnen komen wekelijks bijeen om tijdens een spelletje Triviant het wereldnieuws en de laatste roddels te bespreken. Als een van de dames in scheiding ligt, biedt de gastvrouw haar aan om samen te gaan wonen. Dat de combinatie niet ideaal is, wordt door Neil Simon scherp neergezet in deze bitterzoete komedie met puntige dialogen en oneliners. Neil Simon schreef dit stuk als tegenhanger van de mannelijke versie van ‘The odd couple’, een eveneens door hem geschreven toneelstuk.
Rolverdeling:
Florence Karin Trap
Olive Hermien van ‘t Blik
Mickey Arian Nieweg
Sylvie Laura Drupsteen
Vera Tonneke van der Sluijs
Jesus Costazuela Engel Jan Sonneveld
Manolo Costazuela Bert Jan Landman
Regie:
Elisabeth Loot-Verlee
Regieassistentie:
Gert Jaap Das
Decor:
Henk Loot, Gerrit Bonsel, Harry Jansen, Jan Hoefman
Rekwisieten:
Marjan Jansen
Grime:
Alie en Gerrit Bonsel
Toneelassistentie:
Erwin Mariën, Maarten Das
Licht en geluid:
Henk Loot
Opgevoerd Theater De Speeldoos in Baarn op 22 april, aanvang 20.00 uur en in de “Blauwe Zaal” van de Stadsschouwburg in Utrecht op 23 april, aanvang 20.30 uur.
Eenakter opgevoerd tijdens het Karakter eenakterfestival in theater De Speeldoos in
Baarn op 18 januari om 20.00 uur.
Rolverdeling:
Oudere Jenny Petra Bakels
Oudere Tom Eugène Mennen
Jongere Jenny Stephanie van Rossum
Jongere Tom Sebastiaan Mennen
Regie:
Bontsje Breen
Opgevoerd in de “Douwe Egbertszaal” van de Stadsschouwburg in Utrecht op 30
november, aanvang 20.00 uur.
Rolverdeling:
La Frochard Elisabeth Loot-Verlee
De Markies van Presles Boudewijn Oomkens
Lafleur Sebastiaan Mennen
De Mailly Diederik van Beekhoff
Martin Tjeerd van Wimersma Greidanus
Pierre Valentijn van Hall
Jacques Piet de Laat
Henriette Stephanie van Rossum
Louise Laura Drupsteen-Twigt
Marianne Hermien van ’t Blik
Politieagent Maarten Das
Florette Arian Nieweg
Julie Elma Hasselaar
Picard Bert-Jan Landman
Roger, Ridder van Vaudrey Engel Jan Sonneveld
Graaf De Linières Gert Jaap Das
Marais Dop Bär
Gravin De Linières Petra Bakels
Dokter Ab Borgesius
Zuster Geneviève Alijd Westveer Slinkers
Bode Maarten Das (d)
Figuratie Charlotte Gispen
Marie-Elske Gispen
Flora Advocaat
Ad van Wijngaarden
Regie:
Eugène Mennen
Dramaturgie:
Theo Menting
Regieassistentie:
Petra Bakels
Decorontwerp:
Eugène Mennen
Productie/decor:
Piet de Laat, Gerard van den Broek, Petra Bakels
Decoruitvoering:
Piet de Laat, Gert Jaap Das, Sebastiaan Mennen en overige spelers
Muziekarrangementen:
Joop van Baalen
Zangers/zangeressen:
Theo Menting, Eugène Mennen, Dorinde Vogt, Naomi Bakels
Lichtontwerp:
Martin van Veen
Grime:
Alie en Gerrit Bonsel
“De twee weezen” van d’Ennery en Cormon is een stuk uit de negentiende eeuw.
Schrijver d’Ennery begon zijn carrière als winkelbediende, om later via o.a. de
journalistiek roman-, maar toch vooral toneelschrijver te worden. Zijn stukken
berusten over het algemeen op ware gebeurtenissen uit die tijd of, schaamteloos,
herschreven bekende werken van andere auteurs. Dat “De twee weezen” erg
succesvol was blijkt uit het feitdat het zowel in Amerika als Frankrijk en Italië is
verfilmd. We kunnen er dus vanuit gaan, dat het op alle mogelijke manieren al is
vormgegeven. Wat moet of kan er dan nog meer mee, anno 2001? Is er nog wel
enige eer aan te behalen? Dat was ook de vraag van ondergetekende, toen er was
besloten dit stuk met grote bezetting ten tonele te voeren ten behoeve van het
lustrum van de honderdveertigjarige Jan van Beers. Buiten het feit dat een grote
bezetting in deze tijd vragen om moeilijkheden is, gezien de overvolle agenda’s waar
iedereen mee te kampen heeft, vergt het ook enorm veel tijd en inzet bij de uitvoering
van de vormgeving.
De eerste vraag dus: hoe moet het er gaan uitzien? Daaraan vooraf gaat natuurlijk
een andere vraag, namelijk, waar gaat het over en wat is er nog up-to-date aan een
stuk uit vervlogen tijd? Nogal veel, blijkt dan. Er verandert, door de eeuwen heen,
niet zo snel iets aan ons menselijk gedrag. Begeerte, wellus, haat, broedermoord en
kindermisbruik zijn ook in deze tijd nog aan de orde van de dag. Daaruit volt dan op
enig moment de gedachte dat de onderhavige items tijdloos zijn. Ziedaar een
uitgangspunt voor de vormgeving. Als er geen tijd is, zou er ook geen relatie moeten
zijn met deze datering. Zou het dan niet aardig zijn om kostuums te hebben, die geen
enkele referentie bieden aan welke tijd dan ook? Wellicht. Ontwerpen dan maar!
Spelers staan in een “omhulsel”, de tekst komt er los van. Evenals de decors.
Met enkele stukken wordt aangegeven, waar de situatie zich afspeelt, enigszins
transparant, dus zonder dat het overdadig wordt. Heel langzaam groeien de beelden
en wordt het totaalplaatje duidelijker, totdat het zó volwassen wordt, dat er geen weg
meer terug is, hoe de reacties ook zullen zijn. De visie is helder. Dan is er ook nog de
muziek. De bijgeleverde melodieën spraken ondergetekende niet zo erg aan; teveel
smartlap, te simpel. En als er dan de mogelijkheid is om ook dat te vernieuwen, geeft
dat een steeds completer gevoel. Een en ander vergt wel ontzettend veel van
spelers, zangers en productie! Of het allemaal klopt zult u vanavond kunnen beleven.
Er is in ieder geval in korte tijd een gigantische berg werk verzet, dus daar kan het
niet aan liggen.
Hopelijk geniet u vanavond van ons “complete” oude verhaal in een nieuwe jas.
Vier eenakters opgevoerd in Huize “Het Oosten” in Bilthoven op 5 april om 20.00 uur,
de “Blauwe zaal” van de Stadsschouwburg in Utrecht op 9 april om 20.00 uur en
theater De Speeldoos in Baarn op 10 april om 20.00 uur.
1. Het sollicitatiegesprek
Freddy van Besien
Rolverdeling:
Paul Tavernier Eugène Mennen
Lieve Mertens Petra Bakels
Schoonvader Tjeerd van Wimersma Greidanus
Regie:
Theo Menting
Een wervings- en selectiebureau (of zoals de Belgen zeggen een sollicitatiebureau)
ergens in Vlaanderen. Paul Tavenier heeft deze ochtend al diverse gesprekken
gevoerd met mogelijke kandidaten als Lieve Mertens zijn kamer betreedt. Dat zij niet
bepaald een doorsnee sollicitante is, wordt hem al snel duidelijk; haar motivatie om te
reageren op de advertentie echter niet. Wat de gevolgen van zijn gesprek aan
“psychologisch” inzicht zijn, beseft hij pas als het “spel” is gespeeld.
2. Dinner for One
Freddy Frinton
Rolverdeling:
James Theo Menting
Miss Sophie Quirine Donia
Regie:
Jan Berk
Miss Sophie viert, net als ieder jaar, haar verjaardag met een diner in gezelschap van
vier van haar beste vrienden. Er is echter een klein probleem: alle vrienden zijn reeds
lang overleden. De laatste heeft ze 25 jaar geleden ten grave gedragen. Om
begrijpelijke reden kunnen zij daarom dus niet aanzitten aan het diner. De butler,
James, zal daarom de honneurs waarnemen. Zo is het al die jaren al goeg gegaan
en zo zal het ook deze keer wel weer lukken. Toch? “Same procedure as every
year?”
3. Open huwelijk
Dario Fo
Rolverdeling:
Man Theo Menting
Antonia Petra Bakels
Professor Valentijn van Hall
Regie:
Elisabeth Loot-Verlee
Lichtontwerp/licht:
Henk Loot
Een man en een vrouw in een huwelijk. Een man in actie buiten het huwelijk. Een
vrouw in actie binnen het huwelijk. Het “open” huwelijk lijkt in deze situatie het laatste
redmiddel voor beide partners. In theorie lijkt het allemaal prachtig, maar is het het
dat ook in de praktijk? Heden en verleden van dit huwelijk geven daarop het
antwoord.
4. Het probleem
A.R. Gurney jr. (oorspronkelijke titel “The Problem”)
Rolverdeling:
Man Eugène Mennen
Vrouw Tonneke van der Sluijs
Regie:
Eugène Mennen
Wat is het probleem? Is er wel een probleem? Iets wordt toch pas echt moeilijk als je
er een probleem van maakt? Elk vraagstuk is toch op te lossen? Nou ja, elk? Door
het ene probleem op te lossen, creëer je toch vaak weer een ander probleem?
Allemaal vragen, maar de enige oplossing voor het echtpaar in Het Probleem zal zijn
om het probleem door te prikken, want misschien blijkt het wel lucht te zijn.
Eenakter opgevoerd tijdens het Karakter eenakterfestival in theater De Speeldoos in
Baarn op 19 januari om 20.00 uur.
Als onderdeel van “4 voor1” opgevoerd in Huize “Het Oosten” in Bilthoven op 5 april
om 20.00 uur, de “Blauwe zaal” van de Stadsschouwburg in Utrecht op 9 april,
aanvang 20.00 uur en theater De Speeldoos in Baarn op 10 april, aanvang 20.00
uur.
Rolverdeling:
Man Theo Menting
Antonia Petra Bakels
Professor Valentijn van Hall
Regie:
Elisabeth Loot-Verlee
Een man en een vrouw in een huwelijk. Een man in actie buiten het huwelijk. Een
vrouw in actie binnen het huwelijk. Het “open” huwelijk lijkt in deze situatie het laatste
redmiddel voor beide partners. In theorie lijkt het allemaal prachtig, maar is het het
dat ook in de praktijk? Heden en verleden van dit huwelijk geven daarop het
antwoord.
Opgevoerd in Huize “Het Oosten” in Bilthoven op 9 november om 20.00 uur, in de
“Douwe Egbertszaal” van de Stadsschouwburg in Utrecht op 13 november om 20.00
uur en in theater De Speeldoos in Baarn op 15 november om 20.00 uur
Rolverdeling:
Hertog Orsino Theo Menting
Viola Arian Nieweg
Zeekapitein Piet de Laat
Baron Tobias Blurb Eugène Mennen
Maria Petra Bakels
Baron André Bibberwang Theo Hoogsteder
Feste, de nar Ronald van der Woude
Gravin Olivia Tonneke van der Sluijs
Malvolio Gert Jaap Das
Sebastiaan Valentijn van Hall
Antonio Piet de Laat (d)
Curio Willem van Breugel
Valentijn Sebastiaan Mennen
Dienders Gerard van den Broek
Priester Pieter van Breugel
Hofdame Flora Advokaat
Hofdame Lotje van Huijstee
Hofdame Alijd Westveer Slinkers
Straatkinderen Charlotte Gispen
proloog Maarten Das
Regie:
Theo Menting
Regieassistentie:
Gerard van den Broek, Petra Bakels, Eugène Mennen
Produktie:
Marjan Jansen
Kostuums:
Tonneke van der Sluijs
Grime:
Alie en Gerrit Bonsel
Lichtontwerp:
Arnold-Jan Bos
Marie-Elske Gispen
Martin van Veen
Licht en geluid:
Henk Loot
De tweeling Sebastiaan en Viola worden door een schipbreuk van elkaar
gescheiden. Viola spoelt aan in Illyrië, waar ze zich als man verkleedt om aan het hof
van Hertog Orsino te komen. Deze hertog is hevig verliefd op de rijke gravin Olivia,
die echter de liefde heeft afgezworen als teken van rouw om haar overleden broer.
De hertog stuurt de als man verklede Viola (die nu naar de naam Caesario luistert)
naar haar toe als boodschapper. Dan ontstaan er een paar probleempjes: Viola
wordt verliefd op de hertog, maar dat wordt moeilijk nu ze als man verkleed is. Maar,
er zijn meer mensen in dit stuk verliefd: Baron Tobias en Baron André bijvoorbeeld
zijn allereerst verliefd op het leven zelf en genieten dan ook met volle teugen! Vooral
als er eten, drinken, dansen en….. op het menu staan. Maar Tobias heeft ook zijn
ogen laten vallen op Maria, de dienstmaagd van Olivia (of is het andersom?); terwijl
André Olivia probeert het hof te maken. En dan hebben we Malvolio, de hofmeester
van Olivia. Hij is verliefd op…zichzelf. En hoe! En dat komt hem in dit stuk duur te
staan. Door alles heen wandelt Feste, de nar, als de grote commentator, de
manipulator, de stuurman achter de machine die liefde heet. Voor regisseur en
spelers was het vanaf het begin duidelijk: dit moet één groot feest worden! En dat
wordt het ook. Dolkomische taferelen, ontroerende momenten en heftige scènes zijn
de ingrediënten van dit verhaal van het spel om en met de liefde. Een voorstelling die
u dus gewoon niet mag missen!
Opgevoerd in de “Douwe Egbertszaal” van de Stadsschouwburg in Utrecht op 25
april om 20.00 uur, in theater De Speeldoos in Baarn op 26 april om 20.00 uur en in
Huize “Het Oosten” in Bilthoven op 27 april om 20.00 uur
Rolverdeling:
Henry Paul te Booij
Annie Karin Trap
Max Theo Menting
Charlotte Quirine Donia
Billy Valentijn van Hall
Debbie Lisa Donia
Brodie Gerard van den Broek
Regie:
Eugène Mennen
Regieassistentie:
Petra Bakels
Produktie:
Petra Bakels, Marjan Jansen,Gerard van den Broek
Decorontwerp:
Eugène Mennen
Decoruitvoering:
Anita te Booij, Willemijn Loeber, Piet de Laat, fa. Snoey & Snoey
Grime:
Alie en Gerrit Bonsel
Geluiden:
Eugène Mennen
Lichtontwerp:
Martin van Veen
Licht:
Technici theater
Het lijkt misschien niet zo’n boeiende titel voor een stuk. Je verwacht dan al gauw,
dat ’t om liefde gaat tussen mensen. Dat is óók zo, maar er is meer. Liefde voor het
schrijven, voor woorden, die op zich heilig zijn en maar op één manier in de juiste
volgorde kunnen worden gezet om de exacte bedoeling van, bijvoorbeeld, het
achterliggende gevoel duidelijk te maken. Liefde voor een vak, voor de kunst, voor
de zuiverheid van de dingen. Al het andere is niet waar, pretentieus, kitsch! Dat levert
harde confrontaties op, waar even hard, maar ook met het nodige plezier, op wordt
gerepeteerd!
Humoristische, diepe warme, maar ook ijskoude situaties wisselen elkaar af.
Amusement met een grote A!
Eenakter opgevoerd in het Klein Slottheater in Zeist op 7 april, 14 april, 20 april en 28
april om 20.00 uur.
Als onderdeel van “4 voor1” in 2001 opgevoerd in Huize “Het Oosten” in Bilthoven op
5 april om 20.00 uur, de “Blauwe zaal” van de Stadsschouwburg in Utrecht op 9 april,
aanvang 20.00 uur en theater De Speeldoos in Baarn op 10 april, aanvang 20.00
uur.
Rolverdeling:
Man Eugène Mennen
Vrouw Tonneke van der Sluijs
Regie:
Eugène Mennen
Wat is het probleem? Is er wel een probleem? Iets wordt toch pas echt moeilijk als je
er een probleem van maakt? Elk vraagstuk is toch op te lossen? Nou ja, elk? Door
het ene probleem op te lossen, creëer je toch vaak weer een ander probleem?
Allemaal vragen, maar de enige oplossing voor het echtpaar in Het Probleem zal zijn
om het probleem door te prikken, want misschien blijkt het wel lucht te zijn.
Een gedachte over “Gespeelde stukken”
Reacties zijn gesloten.